Un produs Blogger.

Premianții fără premii

Servus, Ceau, Bună ziua, Ba, p-a mă-tii...

luni, 12 mai 2014

Viața în Ardeal area un tipic și un farmec aparte. Poate așa mi se pare mie, pentru că sunt un mitic ardelenizat. Când am ajuns pe aici, pe meleagurile astea, l-am auzit pe un fost coleg, în timp ce vorbea despre relația lui cu cineva anume, că este la ceau cu el. Atunci, intuiția m-a ajutat să concluzionez că este vorba despre o anume situație pozitivă. Că e de bine, pe românește.
De-a lungul timpului am avut o serie întreagă de nedumeriri, situații comice sau de neînțeles. În Ardeal oamenii se salută folosind expresii ca bună ziua, servus, ceau, salut... Dar stați să vă povestesc o întâmplare.
Într-una din zile intră colega mea în birou râzând cu poftă. Mă uit la ea lung și când mai poate respira începe să-mi explice că s-a întâlnit pe hol cu o colegă care a salutat-o cu ceau, iar ea i-a răspuns cu bună ziua.
- Așa, și!?, întreb eu nedumerit.
Ea s-a uitat la mine descumpănită și îmi explică încă o dată toată tărășenia. Și iar a râs. Când a simțit privirea mea lungă:
- Ea mi-a zis ceau, iar eu i-am zis bună ziua.
Am privit-o lung din nou, încercând să aflu în ochii ei care era șpilul.
- Lasă, zice ea, mie mi se pare amuzant.
Am observat că în funcție de cum ești salutat ești sau nu un apropiat. Pe mine, efect al educației din sud, salutul este salut, indiferent de sintaxa folosită, important este să nu te înjure omul. Aici am descoperit o adevărată cultură a salutului, dar pe cât de frumoasă, pe atât de misterioasă. Nimeni nu a știut să-mi explice care sunt diferențe dintre formulele de salut folosite, care e încărcătura fiecăreia sau ce mesaj transmite fiecare în parte.
Îmi dau seama acum că poate pe unii i-am înjurat fără să vreau, nerăspunzând la saluturi așa cum se obișnuiește. Pentru mine salutul e manifestarea respectului față de persoana respectivă. Eu mă bucur când mă salută cineva și nu stau să mă gândesc dacă mi-a zis servus, ceau, bună ziua ori salut.
Am constatat că se fac adevărate analize relaționale după modul cum cineva salută pe altcineva.
- Ai văzut? I-a zis ceau!
Ce înseamnă fiecare formulă e un mister, fiecare le folosește după cum crede de cuviință, eu nu am reușit să aflu, dar cred că unele relații sociale au fost influențate de modul de folosire a acestor saluturi.

Un comentariu:

Lucic spunea...

Nu doar aici e o "cultura" a salutului , am descoperit cu amuzament in Oltenia, mai precis in zona Ramnicu Valcea, ceva asemanator. Cu ceva ani in urma, am stat mai bine de trei luni acolo pentru a-mi "desavarsi" instructia militara. In timpul unui mars mai indelungat in afara unitatii, un coleg si-a revazut un cunoscut intr-unul din satele prin care am trecut. Salutul intre cei doi a sunat cam asa: "Ce faci bai, fire-ai al dracu?!" si raspunsul a fost "Bine ma , fire-ai al dracu!" Intai am crezut ca cei doi au ceva de impartit, asta privit prin prisma ca daca eu spun asa ceva vreunui prieten .... s-ar putea sa-mi aud "diverse".... Pare-se ca cei doi erau prieteni la catarama si nu se mai vazusera chiar de mult iar aceasta forma de salut era dovada unei mari bucurii spontane. Altfel, salutul general auzit acolo cel mai des intre prieteni era "salut!"

 

Premianţii fără premii

search

Joia, la 17:00, se aude la radio

Most Reading