Un produs Blogger.

Premianții fără premii

Interviuri pe Facebook: Despre viaţă şi vieţi

miercuri, 12 februarie 2014

Am cunoscut-o de puţină vreme, dar modul în care s-a construit relaţia de amiciţie îmi lasă impresia că ne cunoaştem de o viaţă. Este prietena, PR-ul, directorul firmei deţinută de Mihaela Rădulescu. Aşa o pot identifica oamenii care nu o cunosc încă. Carmen Voinea-Răducanu este un om cu care nu te saturi stând de vorbă cu el. Mi-a plăcut aşa de mult modul în care comunicam încât i-a propus să stăm de vorbă serios. La ora stabilită a început dialogul...

Carmen Voinea-Răducanu
Carmen Voinea-Raducanu
Sunt mai punctuală ca un orologiu elvețian.
Bună ziua, om bun!
Dan Terteci
Bună ziua la dumneavoastră.
Ce faci?
Carmen Voinea-Raducanu
Bune să ne fie inimile!
Să-ți spun că bine?
Dan Terteci
Să spui ceea ce crezi.
Carmen Voinea-Raducanu
E un clișeu dincolo de care se ascund toate tăcerile lumii, dar, da, fac bine.
Ascult muzică.
Dan Terteci
Că tot veni vorba, de ce când răspundem "bine" în tot soiul de situaţii care numai aşa nu sunt!?
Carmen Voinea-Raducanu
De când credeam că oamenii nu au timp să mai asculte.
Dan Terteci
Fără "când", s-a strecurat buclucaş în întrebarea mea.
Carmen Voinea-Raducanu
De când sperăm ca celui ce-ntreabă chiar să-i pese de răspuns, chiar ar putea să-i pese de ceea ce se ascunde dincolo de "bine".
Dan Terteci
M-ai pierdut, adică minţim sperând ca ascultătorului nostru să-i pese!?
Carmen Voinea-Raducanu
Nu, în niciun caz nu mințim, doar omitem, lăsăm la latitudinea celui din față noastră dacă să pună sau nu întrebările suplimentare, ajutătoare.
Dan Terteci
După cum a început dialogul mă aştept ca la următoarele întrebări să răspunzi cu "da" sau "nu". :))
Carmen Voinea-Raducanu
Poate nu-l interesează, real, ceea ce facem, poate e doar o întrebare-clișeu, fără substanță.
Ah, nu! n-am cum să fiu atât de seacă, deși, uneori, poate ar fi mai bine.
Dan Terteci
Vrei să fii anonimă în interviul ăsta!?
Carmen Voinea-Raducanu
Nu, de ce? N-am nimic de ascuns.
Înainte de orice, pot să te întreb dacă vrei un ceai? Verde, cu multă lămâie, cu două cuburi de gheață și o frunză de mentă.
Dan Terteci
Am întrebat şi eu.
Spune-mi, te rog, în dialoguri, oamenii caută mai degrabă argumente să combată, chiar dacă nu se impune acest lucru, sau e doar o părere de-a mea!?
Carmen Voinea-Raducanu
Uneori, da. De cele mai multe ori. Oamenii suferă de protagonism, vor să fie cei mai cei dintre cei mai zeificați învingători. Își doresc să aibă dreptate, să demonstreze. Nu contează ce și cui. Și nu are importanță nici subiectul.
Vrei sau nu ceaiul ăla?
Dan Terteci
Îl vreau.
Cum se vede viaţa din spatele unei vedete?
Carmen Voinea-Raducanu
Se vede la fel cum o văd și ceilalți oameni care nu trăiesc nici în spatele și nici lângă o vedetă. Viața are abilitatea de a-ți arăta TOTUL indiferent unde te-ai poziționat. Depinde doar de capacitatea fiecăruia de a pricepe ceea ce i se arată. Poți așeza un om în fața celei mai spectaculoase revărsări a unui vulcan și el să nu înțeleagă nici măreția și nici poezia momentului. Dar să simtă frica în fața forței naturii.
Dan Terteci
Se metamorfozează oamenii în jurul vedetelor?
Îşi schimbă comportamentele pentru a fi mai patetici, mai impozanţi!?...
Carmen Voinea-Raducanu
Oamenii au diferite forme de exprimare. Unii, da, fac exact cum spui tu, vor să arate cine sunt ei, cât de mult contează în ecuația vieții, vor să-și explice și să-și justifice existența. Alții devin mărunți, sunt copleșiți. Sunt timizi și se pierd. Aceștia din urmă sunt, în opinia mea, cei mai sinceri, cei mai loiali fani, cei mai îndrăgostiți, real, de idolul lor. Și-s oamenii cei mai frumoși. Iar alții, scot la iveală aroganța. Vor să arate că nu le pasă, că nu-i interesează. Aceștia, da, sunt pateticii de serviciu. Cei etern nemulțumiți de tot ce li se arată dinaintea ochilor. Noroc că sunt cei mai puțini. Dacă vorbesc prea mult, să-mi spui.
Dan Terteci
Aroganţa mi se pare omniprezentă.
Carmen Voinea-Raducanu
Da, și nu înțeleg cui folosește. Cu ce ne face mai buni, mai bogați, mai frumoși, mai iubiți.
Dan Terteci
Care e problema majoră a vremurilor în care trăim?
Carmen Voinea-Raducanu
Cred că lipsa iubirii, în principal. Apoi, educația precară. Credința mea este că neiubind tot, trăim într-o sărăcie cumplită. Și nefiind educați, nu știm că iubirea ne salvează.
Dan Terteci
Ce zici, e adevărat că oamenii bogaţi, persoanele cu o anumită notorietate, ascund în ochii lor şi tristeţi, regrete, ceva mai mari!?
Carmen Voinea-Raducanu
Toți oamenii ascund tristeți, unii au însă curajul de a le depăși, cumva. Nu cred că are importanță bogăția sau sărăcia când vine peste un om tristețea, instalându-se confortabil dincolo de culoarea ochilor lui. Oamenii cu notorietate, ca și cei fără, sunt croiți după chipul și asemănarea vieții pe care aleg să o ducă. Oamenii cu notorietate ascund tristețea de a nu putea fi, uneori, anonimi, iar necunoscuții și-ar dori din toată inima notorietate, crezând că asta le-ar putea rezolva toate neîmplinirile. Cred eu, cu mintea mea, că tristețea e scrisă în ADN-ul fiecăruia dintre noi. Unora le iese prin pori, altora li se transformă în ceva: în muzică, în poem, în artă.
Dan Terteci
De ce crezi că oamenii dau mai usor glas emoţiilor negative decât celor pozitive!? Mai degrabă criticăm un om, mai uşor, iar când vine vorba despre trăirile frumoase pe care ni le generează cineva, de regulă, se trece sub tăcere lucrul ăsta...
Carmen Voinea-Raducanu
Nu știu, Dan. Iar asta e una dintre cele mai mari tristeți care mă înlăcrimează. Poate pentru că noi, oamenii, credem că ne ascundem astfel toate frustrările. Poate avem o părere atât de proastă despre noi, încât simțim nevoia de a umili pe cel ce îndrăznește să nu ne semene? Poate pentru că nu ne-am găsit încă drumul către fericirea de care avem nevoie pentru a putea fi cu adevărat buni? E un fel de a puncta cu degetul arătător bine întins "vezi, nici tu nu ești fără de păcat!" Nu contează că asta nu ne aduce nimic bun nouă, ne dă doar confortul că nu suntem singuri în imperfecțiune. Unii trec sub tăcere frumosul pentru că nu-l înțeleg, alții pentru că nu le aparține și-atunci, egoist, nu trebuie să existe nici în alții.
Dan Terteci
Hm... avem o apetenţă către reproş, către sentenţiozitate!?
Carmen Voinea-Raducanu
Oh, da!!! Avem apeteță pentru ironie, avem o aplecare către răutate și-mi asum ceea ce spun. Inclusiv eu sunt și așa, mă surprind uneori fiind umană, deși-mi doresc să fiu zeiță. Sunt imperfectă dar, spre norocul meu, conștientă de urâtul din mine însămi si perfectibilă. Mă lupt zi de zi cu partea întunecată a Lunii din mine. Câteodată îmi iese. Când mă joc cu un cățel, când citesc mai ales poezie, când ascult muzica pe care o iubesc, când privesc un tablou care mă impresionează. Atunci îmi amintesc de mine, cea frumoasă, caldă și bună și-mi zic că toate relele din mine trebuie să se ducă, să plece, să mă lase.
Dan Terteci
E greu să ne acceptăm problemele şi să trăim alături de ele?
Carmen Voinea-Raducanu
Da. Nu e simplu. Dar, pentru asta trebuie să acceptăm că avem probleme. Trebuie să conștientizăm cine suntem, cum suntem croiți. Că suntem egal cântăriți de la Facerea Lumii, într-o parte e așezat binele și în celălalt e cocoțat trufaș, răul. Dacă spunem ca Radu Stanca, "sunt cel mai frumos din orașul acesta", atunci nu o să ne rezolvăm niciodată frustrările. Pentru că, vinovați de tot și de toate sunt ceilalți, noi suntem cei mai buni, doar lumea-i rea.
Dan Terteci
Mi se pare că ne gândim foarte puţin la cei din jurul nostru, şi mă refer aici la aspectul relaţional, în sensul că nu mă interesează dacă un om suferă din cauza acţiunilor mele, a atitudinilor mele, totul e să fiu recunoscut, să mi se satisfacă orgoliul...
Carmen Voinea-Raducanu
Dan, Dan, ce-mi faci tu mie... Da. Egoismul este a doua noastră natură. Orgoliul nemăsurat e cauza tuturor relelor omenești. Oamenii care fac asta suferă, Dan. Rău. Cred, nu știu sigur. Dar, dacă e așa, mie mi-e milă de ei dar, să stea liniștiți. Parafrazându-l pe Ibrăileanu, la mine, mila e mereu însoțită de o iubire infinită, deci, nu e mai ofensatoare ca disprețul. Am ajuns greu aici, mi-a luat o viață și niște răni de neînchis pentru asta. Oamenii aceia vor să demonstreze mereu câte ceva, Dan. Nu contează pe ce cadavre calcă, ce răni supurânde lasă în urmă acțiunile lor, ce inimi sfărâmate zac pe caldarâm în jurul satisfacțiilor lor meschine. Vor să FIE, să CONTEZE, nu are importantă cum. Ce e mai trist însă, e că nu vor înțelege ce fac altora nici dacă le scrijelești cu un cui mare "durere" pe suflete. Mă scuzi că tot citez, dar așa-mi vine, acum zic precum Sorescu: "Circulați numai pe partea carosabilă a sufletului meu, barbarilor!"
Dan Terteci
Uite, pe mine mă frapează o chestiune. Toţi, dar absolut toţi clamăm binele, iubirea, mai ales în mediul online, ai impresia uneori că eşti în Rai. Îngeraşi, inimioare... dar când ai deschis uşa casei e nenorocire. De alegem acest dublu standard!?
Carmen Voinea-Raducanu
Sufletul omenesc e bun, în esență. Societatea ne-a înrăit, ne-a pus în fața unor alegeri cumplite pentru binele nostru. Sau viața. A fi sau a nu fi bun, ce-mi iese mie la afacerea asta? Aici fiecare poate alege cine să fie și cum să fie. Unii aleg să mintă, alții nu-și pot înfrâna candoarea și delicatețea. Grația divină nu ne-a ocolit pe niciunul, chiar cred cu tărie că suntem buni. Doar că am uitat asta. Online ne ajung din urmă, poate doar la stimuli externi, niște amintiri despre ce visam cândva să fim și cum ne-a pus viața cu botul pe labe chiar dacă am fost așa, în inima noastră. Aici ne amintim să fim buni. Când trântim capacul laptop-ului și ieșim în stradă ne prinde din urmă drama...
Dan Terteci
Societatea, sistemul... mereu aud asta. Dar astea există în afara noastră, există fără noi?
Carmen Voinea-Raducanu
Bineînțeles că nu. Noi suntem și sistemul și societatea. Noi suntem tot ceea ce ne deranjează, tot ceea ce criticăm. Și nu suntem vinovați fără de vină. Ridicăm pietre de moară să aruncăm cu ele înspre viață și ni le scăpăm singuri peste degetele de la picioare.
Dan Terteci
Ai mulţi prieteni?
Carmen Voinea-Raducanu
Da, mulțumesc bunului Dumnezeu! Capitolul "prieteni" este unul extrem de important în viața mea. Fără prieteni nu ai mai fi stat azi de vorbă cu mine. Prietenii mei sunt parte din inima mea. Cea mai frumoasă bucată din sufletul meu sunt prietenii mei. Sunt cei ce m-au salvat, nu doar o dată, de la moarte. Prietenii mei sunt Iubire.
Dan Terteci
Ce te contrariază cel mai mult!?
Carmen Voinea-Raducanu
Mă contrariază multe, Dan. Pentru că sunt un om cu o bogată viață interioară și am o mie de probleme cu mine și cu cei din jurul meu. Cel mai mult mă contrariază oamenii care ar putea să fie buni, că așa au venit pe lume, și aleg să nu fie. Cel mai mult. Mă contrariază alegerea lor, o consider lipsită de sens, orice motivație și-ar găsi ei pentru răutate.
Frigiderul lui Carmen
Dan Terteci
Mergi la frigider, deschide uşa, fă o fotografie şi dă-o s-o vedem.
Carmen Voinea-Raducanu
Bine.
Am făcut mai multe. Două în interior, două în exterior.
Dă-mi mail-ul tău, te rog.
Dan Terteci
Pune-le aici pe chat
Carmen Voinea-Raducanu
Nu ştiu cum, de pe telefon.
Dan Terteci
dan.terteci at yahoo dot com
Carmen Voinea-Raducanu
Ok.
Dan Terteci
Ce ai mâncat azi!?
Carmen Voinea-Raducanu
Nimic, încă.
Dan Terteci
Şi ce ai de gând să...!?
Fotografie adăugată la cererea cititorilor
Carmen Voinea-Raducanu
Am văzut că ai magneți de frigider. Și eu îi iubesc. Iar toți magneții pe care-i vezi i-am cumpărat cu mâna mea, de pe unde mi-au ajuns picioarele și ochii.
Am de gând să fac o masă altfel pentru seara asta, e aniversarea căsătoriei mele: fac spaghetti alio, olio e pepperonccino, cu creveți jumbo.
Dan Terteci
Ai mei, majoritatea, sunt cerşiţi de la prietenii care pleacă prin diferite locuri.
Ce-ţi doreşti cel mai mult?
Carmen Voinea-Raducanu
Îți doresc să ajungi să ți-i cumperi singur. Călătoriile sunt marea mea bucurie, alături de carți, muzică și poezie. Scrisul e fericirea mea, păcatul meu.
Dan Terteci
Mă regăsesc şi eu în cele spuse mai sus.
Carmen Voinea-Raducanu
Îmi doresc să scriu, Dan. Să ajung să spun tot ce e în inima mea, până nu e prea târziu. Îmi doresc să mai pot călători, nu doar cu gândul. Îmi doresc să ajung undeva, unde ȘTIU că sunt așteptată. Îmi doresc să aflu ceea ce nu mai poate să-mi spună nimeni. Și-mi doresc să am un drum bun în față, atât cât mai poate fi bun când șerpuiește printre ruine.
Dan Terteci
Oooops... Trăieşti şi tu o criză a timpului, o senzaţie că nu îţi mai ajunge pentru câte vrei să faci?
Carmen Voinea-Raducanu
Da, Dan. Trăiesc cu senzația că nu-mi ajunge aerul, nu-mi ajunge marea, nu-mi ajung razele mele de lună, că nu mă mai ține inima până acolo, unde e țărmul meu, limanul meu. Până unde cântă muzica mea și numai a mea. Până unde mă așteaptă împlinirea.
Dan Terteci
Ai fost privită vreodată ca o ciudată?
Carmen Voinea-Raducanu
Nu știu, nu cred. Dar ce e mai trist, e că am fost de multe ori privită ca o tăcere.
Dan Terteci
Asta doare...
Carmen Voinea-Raducanu
Da, asta doare cel mai rău. Când puținii oameni care te iubesc nu înțeleg durerea din inima ta sau nu se opresc, măcar să tragă cu urechea și să o asculte. Când puținii oameni care nu te iubesc se împăunează cu cântecul tău mut de dragoste și dor și l-au trecut deja pe numele lor, abuziv și neîntemeiat.
Dan Terteci
Ai observat că pe măsură ce un om e mai deştept e mai nefericit!?
Carmen Voinea-Raducanu
Da, dar asta înseamnă să-mi fac singură un laudatio. Pentru că mă consider, pe lângă o privilegiată a destinului, în egală măsură și o imensă nefericită ...
Dan Terteci
Îţi mulţumesc pentru timpul pierdut cu mine.
Carmen Voinea-Raducanu
Eu îți mulțumesc pentru timpul irosit cu mine, dragul meu prieten. Ești unul dintre cei puțini ce s-au oprit să mă asculte. Eu am câștigat cu tine. Prea puțin însă, pentru câte aș fi avut de mărturisit. Noroc că mai avem o viața înainte pentru toate cele nespuse...
Dan Terteci
Care e cadoul care te topeşte pe picioare!?
Carmen Voinea-Raducanu
Trandafirii roșii, însoțiți de cântecul meu: Mariza, Loucura.
Dan Terteci
Dă un titlu pentru interviul ăsta.
Carmen Voinea-Raducanu
La țărmul sălbatic al mării - cu Carmen Voinea-Răducanu
Pentru că sunt liberă să-mi imaginez că te-am dus pe țărmul MEU și-am stat acolo de vorbă, de la inimă la inimă.
Dan Terteci
Mulţumesc. O zi frumoasă în continuare!
Carmen Voinea-Raducanu
Mulțumesc eu, dragul meu. Să ai o zi senină ca frumosul pe care l-ai căutat în mine...

Niciun comentariu:

 

Premianţii fără premii

search

Joia, la 17:00, se aude la radio

Most Reading